Järjestöuutiset
28.5.2018
Parasta Lapsille ry järjestää viiden vuorokauden leirejä lapsille ja nuorille Leirikeskus Koivuhaassa Haukiputaalla koko kesän ajan. Leirin omavastuuhinta on lapselle 65 euroa. Ensisijaisesti leireille valitaan lapset sosiaalisin, taloudellisin ja terveydellisin perustein.

Viiden vuorokauden mittaiset leirit on suunnattu ensisijaisesti lapsille, joilla ei ole välttämättä muuta mahdollisuutta lomaan tai leirille on jokin muu peruste. Perusteita leirille on yhtä monta kuin on leiriläistäkin.

Lapsikin tarvitsee lomaa arjestaan

Veikkauksen tukeman leiripaikan voi saada monesta syystä.

Moni lapsiperhe kamppailee taloudellisten ongelmien kanssa. Leiriläisten vanhemmissa on yksinhuoltajia, opiskelijoita, velkaantuneita, pitkäaikaistyöttömiä, eläkkeen saajia, sairastuneita. Perheen taloudelliset huolet voivat kuormittaa myös lasta.

– Haimme leiripaikkaa esikoiselle viime vuonna, koska opiskelevana yksinhuoltajana minulla ei ole varaa viedä lapsiani lomamatkoille mummolaa kauemmas, kertoo viime kesän leiriläisen äiti Marjo Huovinen.

Myös sosiaalisten perustelujen kirjo on laaja. Osa ongelmista on väliaikaisia, esimerkiksi lapsi ei ole löytänyt ystäviä uudesta koulusta tai kotona on ongelmia vaikkapa lapsen pelaamisen kanssa. Lapsi voi olla ylisuorittaja tai ylivilkas. Lapsen läheinen on saattanut kuolla hiljattain tai vanhempi on masentunut, uupunut tai sairas. Lapsella voi olla myös hoivavastuuta läheisestään.

Lapsella on samanlainen tarve lomaan kuin meillä aikuisillakin, sillä myös lapsi voi kokea monenlaista huolta ja stressiä arjessaan. Leiri auttaa lasta myös itsenäistymään.

– Leiri oli esikoiselle tärkeä kokemus. Hän tapasi uusia kavereita, pääsi touhuamaan hauskoja puuhia kauniissa ympäristössä ja kohtasi ihmisiä, joilla on erilaiset tavat kuin meillä. Mikä tärkeintä, hän sai kokemuksen, että pärjää. Hauskimpana asiana hän muistelee vieläkin sitä, että illalla ja yöllä, jos ei nukuttanut, sai lukea sängyssä kirjaa, kertoo äiti Marjo Huovinen.

– Niinpä tänä vuonna, kun kuopuksellakin jo ikä ja uskallus riittävät, oli itsestään selvää, että haemme leiripaikkaa molemmille. Onneksi saimme leiripaikat. Molemmat lapset odottavat leiriä innostuksella ja jännityksellä. On todella tärkeää, että lapsilla on luvassa seikkailu, jota odottaa!

Turvallisten aikuisten huomiota ja läsnäoloa

Parasta Lapsille ry:n leiritoiminnan tavoitteita ovat mm. yhteisöllisyys ja lasten kuulluksi tuleminen. Kesäleiri on lapselle loma kotiarjesta turvallisessa ympäristössä. Leiriviikko koostuu mm. pihapeleistä, uimisesta, leikeistä, nikkaroinnista, askartelusta, iltaohjelmasta sekä tietysti hyvästä ruoasta ja yöunista.

32–37 lapsen leireillä on johtajan ja yövalvojan lisäksi 6–7 vapaaehtoista ohjaajaa. Ohjaajat perehdytetään toukokuussa turvallisiin leirikäytäntöihin.

– Annamme lapsille leirillä mahdollisuuden olla lapsi, tarjoamme turvalliset puitteet sekä aikaa ilolle. Leiripäivät koostuvat kivasta tekemisestä ja leiriohjaajat on koulutettu antamaan lapsille aktiivisesti positiivista huomiota, toteaa lasten ja nuorten toiminnan kehittäjä Inna-Mari Simola.

Muutamalla leirillä on vielä tilaa, lue lisää leireistä