Blogi

Etusivu > Blogi > Vuorovaikutustaitoja oppimassa 

Kaksi lasta nikkaroimassa Näe hyvä mussa -viikonloppuleirillä Oulussa

Vuorovaikutustaitoja oppimassa 

Näe hyvä mussa -viikonloppuleirien toisen leirin teemana oli vuorovaikutustaidot. Leirin tavoitteina oli harjoitella sosiaalisia taitoja ja oppia, että omasta mielen hyvinvoinnista voi pitää huolta samaan tapaan kuin kehon hyvinvoinnistakin.

Lauantaiaamupäivän kävelyretki rannalle ja lähistöllä olevalle saarelle navakan tuulen saattelemana antoi virkistävän alkusysäyksen toiminalliselle päivälle. Majanrakennusurakan ja merirosvojen kätkemän aarteen etsimisen jälkeen koitti aika palata takaisin leirikeskukselle. Siellä maittavan lounaan jälkeen siirryimme mielen hyvinvoinnin rastiradalle. Lapset miettivät itsenäisesti vastauksia erilaisiin väittämiin ja kysymyksiin ja kirjasivat ne ylös: 

Keksi kolme aineetonta asiaa, jotka voivat tuottaa toiselle hyvää mieltä: 

  • auttaminen
  • kehuminen
  • ystävällisyys

Keksi viisi asiaa, joita voi tehdä kaverin kanssa, joista tulee hyvä mieli: 

  • jalkapallo
  • juttelu
  • pelaaminen
  • saunominen
  • leikkiminen 

Oivaltavan itsenäisen pohdinnan jälkeen pääsimme jälleen ulos virkistymään ja paistamaan tikkupullia grillikatoksessa ja nauttimaan kaakaosta. Oli hauska seurata, kuinka lapset rauhoittuivat yksinkertaisen ja rentouttavan aktiviteetin äärelle ja nauttivat oman kätensä jäljestä, eli siitä, että saivat itse ruskistaa pullansa hiljalleen tulella.

Seuraavaksi lapset jakautuivat eri paikkoihin, itselleen mieluisimman tekemisen pariin. Jotkut menivät ulos erilaisten leikkien ja pelien pariin, toiset sisätiloihin askartelemaan tai pelailemaan. Osa tuli minun kanssani saliin näytelmiä suunnittelemaan, harjoittelemaan ja lopulta esittämään. Kaikissa näissä toiminnoissa leiriläiset pääsivät harjoittelemaan ja kehittämään tärkeitä vuorovaikutustaitoja, kuten toisten kuuntelua, oman mielipiteen ilmaisua ja kompromissien tekemistä. 

Suuren suosion leirillä saavutti myös saunominen. Mikä onkaan sen parempaa, kuin kieriskellä hangessa löylyjen välissä? Suosikkileikkien joukkoon ylsivät etenkin piiloleikit niin ulkona kuin sisällä, ja yhdessä päästiin nauramaan vielä sunnuntainakin salissa muun muassa toffeeleikin ja still-kuvien parissa. Leirin alusta loppuun käynnissä ollut Hyvis-haaste kannusti leiriläisiä suorittamaan erilaisia tehtäviä, esimerkiksi tällaisia:  

”Kysy mitä kuuluu. Jää odottamaan vastausta.” 

”Kannusta kaveria.” 

”Huomioi, ettei kukaan jää yksin.” 

Kävimme hieman yhdessä läpi mitä haasteita kukin oli suorittanut, ja lapset olivatkin suorittaneet haasteita ihailtavasti. Lopuksi leiriläiset saivat ilmaista toiveitaan tuleville leireille. Vaikka vuorovaikutustaidot olivat pääteemana vain tällä leirillä, niin ne lukeutuvat luonnollisesti tärkeimpien taitojen joukkoon, joita ihmiset elämänsä aikana tarvitsevat. Niinpä niihin tullaan kiinnittämään paljon huomiota koko leirikauden ajan. Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavaa leiriä! 

Leiripedagogi Tuukka Pynnönen

Tuukka Pynnönen
Tuukka Pynnönen

Olen Tuukka, leiripedagogi leirikeskus Koivuhaassa. Olen luokanopettaja ja leiriohjaajana olen toiminut niin Kroatian rannikolla kuin Slovenian Alpeilla.

Olen luonteeltani rauhallinen ja taipuvainen positiiviseen ajatteluun. Lasten oikeuksien toteutuminen ja lasten ja nuorten kehityksen, kasvun ja oppimisen tukeminen ovat sydäntäni lähellä. Pidän  tärkeänä myötätuntoista läsnäoloa ja leikkeihin ja muuhun toimintaan heittäytymistä.

Tykkään liikkua ja olla ulkona luonnossa. Talvella suosikkiharrastukseni on hiihto ja kesällä on kiva uiskennella luonnonvesistöissä ja saunoa. Aika ajoin käyn etenkin Lapissa vaeltelemassa ja taltioimassa henkeäsalpaavan kaunista luontoamme valokuvaamalla. Tykkään myös lukea, seurata urheilua ja viettää aikaa perheeni ja ystävieni kanssa.

Leireiltä odotan kaikille tilaisuuksia rentoutua ja kokea paljon myönteisiä tunteita sekä lukuisia yhdessä jaettuja riemun hetkiä!