
Ystävyys
Mitä ystävyys on? Se on yhteistä kivaa, naurua, sisäpiirin juttuja, huumoria, yhteisiä leikkejä. Jokainen tietää, miten ystävät tekevät arjesta kevyempää ja hauskempaa. Miten mukavaa onkaan yhdessä nauraa ja parantaa maailmaa kahvin tai teen kanssa. Ystävät pitävät huolta toisistaan, kuuntelevat ja antavat neuvoja. Ystävät kannattelevat kun arki tuntuu raskaalta. Ystävyys on parasta lääkettä moneen murheeseen.
Väestöliiton Perhebarometrin 2025 mukaan suomalaisilla on keskimäärin 11 ystävää tai kaveria, ja niistä läheisiä ystäviä oli keskimäärin neljä. Se on aika vähän. Vähistä ystävistä kannattaa pitää kiinni, ja ystävyyttä vaalia aarteen lailla myös arjessa.
Miten voisi saada uusia ystäviä?
Väestöliiton ja kumppanuusjärjestöjen Hyvä kysymys -verkkopalvelussa aikuisen kohtaamia yksinäisyyden tunteita pyritään poistamaan harjoituksilla, joissa lähdetään liikkeelle ja osallistutaan erilaisiin tapahtumiin. Yksi mahdollisuus on lähteä mukaan eri organisaatioiden tai järjestöjen vapaaehtoistoimintaan. Parasta Lapsille -järjestössäkin monia vapaaehtoisia ohjaajia motivoi yhteisöllisyys ja ystävystyminen toisten vapaaehtoisten kanssa.
Myös Parasta Lapsille -leireille hakeutuvilla lapsilla on toive saada kavereita, joita arjessa puuttuu. Leireillä uusien ystävyyksien teko sujuu kuin itsestään: mukavaa puuhaa, kivat ohjaajat ja seikkailuun sopivat leiripaikat. Siinäpä resepti yhteiseen mukavaan yhdistävään elämykseen ja hyvä alku uuteen ystävyyteen.
Meille annettujen palautteiden mukaan vuonna 2025 leireillä käyneistä 91,5 % lapsista oli saanut uusia kavereita leiriltä – siis lähes jokainen! Lisäksi perheleirien vanhemmista useat olivat löytäneet uusia tuttavia ja 81,5 % vanhemmista on myös saanut uutta jaksamista arkeen.
Luvut ovat erinomaisia ja ne puhuvat samaa kieltä tutkimusten kanssa, jossa yhteiset elämykset ja kokemukset sitovat ihmisiä yhteen. Ne antavat ystävyydelle erinomaisen alun ja mahdollisuuden kasvaa yhdessä uusiin kokemuksiin.
Tänään ystävänpäivänä onkin oikein hyvä muistaa ystävää soittamalla, viestillä tai vaikka lähtemällä yhdessä kävelylle ja kaakaolle.
Ihanaa ystävänpäivää kaikille!
Marja Saastamoinen
yhteisöpedagogiopiskelija, Humanistinen ammattikorkeakoulu
