Leireillä on tilaa dialogille
Näe hyvä mussa -leirit ovat täynnä mahdollisuuksia oppimiseen ja kasvamiseen. Leiriviikonlopun aikana harjoitellaan kaiken muun touhun ja tekemisen ohessa myös vuorovaikutustaitoja ja yhteisöllisyyttä. Lapsille annetaan tilaa aidolle kohtaamiselle ja keskustelulle, jolloin taidot kehittyvät lähes huomaamatta.
Äskettäisellä leirillämme toteutimme dialogisuuden harjoituksen, joka melkeinpä ylitti odotuksemme – vaikka tiesimmehän, että lapset kyllä hallitsevat dialoginkin, kun siihen on aikaa ja mahdollisuus.
Tavoitteena kuunteleva ja kunnioittava vuorovaikutus
Sovelsimme harjoituksessa Erätauko-menetelmää. Erätauko-menetelmä on suomalainen keskustelumenetelmä, joka tähtää kuuntelevaan ja kunnioittavaan vuorovaikutukseen. Menetelmän ydinajatuksena on luoda tila, jossa jokainen voi tuoda esiin omia ajatuksiaan ilman pelkoa tuomitsemisesta.
Harjoituksen aluksi sovimme yhteiset pelisäännöt. Näihin kuului kaikkien näkemysten arvostaminen, tasavertainen puheenvuorojen jakaminen sekä avoin ja ennakkoluuloton kuunteleminen. Sovittiin, että toista ei saa keskeyttää. Puheenvuorojen jakamista selkeytti puhe-esine, jollaisena tällä kertaa toimi Halloween-teeman mukaisesti muovinen ”paholaisen hanko”, joka kiersi puhujalta toiselle.
Keskustelun aiheena oli pohtia, millaisia asioita lasten mielestä kuuluu kivalle leirille. Kysyimme lapsilta suoraan: ”Millainen on kaikille kiva leiri?”. Lapset paneutuivat aiheeseen syvällisesti. He rakensivat keskustelutuokiossa yhteistä käsitystä hyvästä leiristä ja jakoivat ajatuksiaan avoimesti.
Reiluus nousi keskustelussa keskeiseksi teemaksi. Lapset toivat esiin, että hyvä leiri syntyy toisten tasaveroisesta kohtelusta ja kunnioittamisesta. Näitä asioita nostetaankin aktiivisesti esiin jokaisella leirikerralla.
Muita keskustelussa ilmenneitä hyvän leirin piirteitä olivat muun muassa
- uteliaisuus uusia juttuja kohtaan
- yhteiset leirisäännöt
- toisten mielipiteiden kuuntelu
- anteeksiantaminen
- sinnikäs yrittäminen
- heittäytyminen
- huumori
- huonerauhan antamine
- nollatoleranssi kiusaamiselle.
Upeita ja tärkeitä asioita kaikki!
Kehuja leirikavereilta
Dialoginen keskustelu ei ole vain puhumista, vaan aidosti toisen kuuntelemista ja omien näkemysten ilmaisua. Leireillä dialogisuus on oikeastaan jatkuvasti läsnä. Loistava keino saada lapset ilmaisemaan itseään rohkeasti ja kuuntelemaan toisiaan on kehupiiri. Yhteisissä aamu- ja iltapiireissä on syksyn leirikauden ajan kehuttu ja kiitetty leirikavereita.
Hyvänä motivaattorina toimii helmipurkki. Purkkiin kertyy helmiä jokaisesta kehusta, ja kun helmiä on riittävästi, toteutetaan leiriläisten toiveita vaikkapa ruokien suhteen. Sitä paitsi tuntuuhan se aivan erityisen kivalta, kun saa kehuja leirikavereilta. Ja useimmiten vieläpä ihan vaan siitä, että on oma itsensä.
Leireille matkatessa puhelimet kerätään pois ennen Lomakeskus Pukkilaan saapumista. En ole huomannut yhdenkään lapsen purnaavan sitä, etteivät kännykät ole viikonlopun aikana käytössä. Lauantai-iltapäivänä on hetki puhelinaikaa, jonka osa toki hyödyntää. Kaikille sillä ei tunnu olevan kovinkaan suurta merkitystä, kun on kivempaakin tekemistä tarjolla.
Leirillä ollaan läsnä ilman teknologiaa
Puhelinten poissaolo leireiltä mahdollistaa aidon kohtaamisen. Ilman digitaalisia häiriötekijöitä lapset oppivat olemaan oikeasti läsnä tilanteissa. Toisia katsotaan silmiin ja kehonkieltä on helpompi tulkita. Vanhemmilta saadun palautteen mukaan leiriltä palannut lapsi onkin usein rauhallisempi ja kaivannut vähemmän puhelinta. Lapsi on keksinyt itselleen entistä helpommin myös kotioloissa muuta tekemistä kuin puhelimella olon.
On ollut ilahduttavaa huomata, kuinka alkuun hiljaisemmatkin lapset ovat yhteisissä kehupiireissä rohkaistuneet kiittämään toisiaan. Mitä pidemmälle leirikausi etenee, sitä sujuvammin ja taitavammin lapset osaavat ilmaista myös luonteenvahvuuksiaan ja huomaamaan sekä tuomaan esiin niitä myös toisissa.
Lapset ovat paljon valmiimpia syvälliseen vuorovaikutukseen kuin ehkä usein ajattelemme. Dialogisuuden edistäminen ei vaadi monimutkaisia menetelmiä. Tarvitaan vain aito läsnäolo ja kiinnostus lasten ajatuksiin, rohkeus kuunnella ilman keskeyttämistä ja tilan antaminen lasten omille oivalluksille ja niiden esiin tuomiselle. Tällaisia hetkiä tarjotaan Näe hyvä mussa -leireillä.
Johanna Riikonen, sosionomiopiskelija